INTERVIU Dr. Konstantinos Pantazis, medic stomatolog: „Nu regret ca am ramas in Romania sa practic meseria asta frumoasa!”

INTERVIU Dr. Konstantinos Pantazis, medic stomatolog: „Nu regret ca am ramas in Romania sa practic meseria asta frumoasa!”

Domnul doctor Konstantinos Pantazis este un medic atasat de Romania, tara sa adoptiva, precum si de pacientii sai, cu care comunica constant. Considera ca tehnologia si aparatura care exista in tara sunt dificil de gasit in clinicile stomatologice din Grecia, motiv pentru care aici a reusit sa se perfectioneze asa cum isi doreste.

Din punctul sau de vedere exista doua categorii de pacienti: cei care se prezinta pentru preventie si cei care se prezinta doar cand au nevoie, acestia din urma fiind mai dificil de tratat. In orice caz, crede ca increderea pacientilor se castiga inca de la prima vizita prin tonul si siguranta in exprimare si ca legatura medic-pacient trebuie sa fie stransa pentru a-i oferi pacientului sentimentul de siguranta.

Sustine invatarea continua, dorindu-si sa urmeze cursuri de perfectionare profesionala si in apropierea varstei de pensionare pentru ca, in opinia sa, medicina dentara este un domeniu in care cunostintele detinute nu au sfarsit. Subliniaza ca putem invata toata viata, dar va trebui mereu sa aprofundam. In final, domnul doctor afirma ca intervalul 18-28 de ani este varsta de formare profesionala, afirmand ca este imposibil sa fii medic stomatolog si antreprenor bun la o varsta tanara.

1. Sunteti stabilit in Romania de 10 ani. Ce v-a determinat sa ramaneti aici si sa nu practicati medicina in Grecia?

Romania este o tara cu o crestere semnificativa, nu doar in domeniul medicinei, ci in toate domeniile. Tehnologia avansata si aparatura care exista in multe clinici din Romania sunt greu de gasit in cliniciile stomatologice din Grecia. Cu siguranta exista clinici stomatologice in Grecia cu aparatura avansata, dar sunt putine. Un medic stomatolog la inceput de drum are mai multe sanse in Romania si mai ales la Bucuresti sa se perfectioneze langa medicii eficienti si buni. Am avut sansa sa lucrez la una dintre cele mai bune clinici din Romania. Nu regret ca am ramas in Romania sa practic meseria asta frumoasa!

2. Puteti realiza o descriere a pacientului roman? Dar a medicului roman?

Pacientii romani se impart in doua categorii. Prima categorie este reprezentata de pacientii care vin la stomatolog preventiv, dar care, din pacate, sunt putini. A doua categorie este reprezentata de pacientii care vin la nevoie. Acestia vor sa scape de durere si atat. Durerea localizata la un singur dinte, de multe ori nu reprezinta o singura problema. Exista o cauza care produce mai multe problemele. O ocluzie incorecta poate produce 10 probleme. Noi, ca medici stomatologi, trebuie sa rezolvam cauza si nu acele 10 probleme! Multi pacienti nu inteleg asta si vor sa scape doar de “probleme” rapid si ieftin. Toti pacientii trebuie sa stie ca daca vin la control periodic, atunci preventia va costa mult mai putin decat sa vina atunci cand a inceput durerea.

De asemenea, medicii romani se impart in doua categorii. Sunt medici “old school” care au invatat meseria intr-un anumit stil si practica zi de zi asa cum au invatat initial si medici care cauta informatii atat pe internet, dar si in cursuri nationale si internationale. Din fericire, sunt foarte multe cursuri organizate care ne ajuta sa avansam si sa fim la curent cu ultimele informatii si tehnologii.

3. Cat de importanta considerati comunicarea in relatia medic-pacient?

Comunicarea dintre medic si pacient este foarte importanta. Parerea mea este ca aceasta comunicare trebuie sa fie una sincera, corecta, fara efectuarea planurilor de tratament supraevaluate. Din pacate la multe clinici stomatologice mari, aceasta relatie se pierde din cauza regulilor managerului medical, care interzice comunicarea telefonica directa dintre medic si pacient. Pentru ca pacientul sa ajunga in comunicare cu medicul, acesta trebuie sa sune intai la receptie dupa care i se transmite ca va fi sunat de catre medic cand acesta va ajunge la clinica. INCORECT! Sunt de parere ca pacientul trebuie sa fie mai presus decat “linistea si relaxarea” medicului. Dupa anumite manopere terapeutice pot aparea multiple complicatii, cum ar fi: sangerare, durere, edem etc. In oricare dintre aceste complicatii, pacientul trebuie sa contacteze in mod direct medicul si nu receptia. Legatura medic-pacient trebuie sa fie una stransa pentru a-i oferi pacientului sentimentul de siguranta. 

4. Cum procedati in situatia in care aflati ca un pacient nu a tinut cont de recomandarile dumneavoastra?

Recomandarile sunt in favoarea pacientului. Din pacate, acestea nu sunt respectate. Vreau sa cred ca toti medicii fac recomandari in favoarea pacientului. Daca explicam corect si clar ce este bine pentru pacient, cu siguranta acestea vor fi respectate. Retetele, planurile de tratament si sfaturile sunt menite pentru binele pacientului. In cazul in care nu sunt respectate nici dupa ce le oferim informatii explicite, incerc sa “sperii” pacientul cu cazuri similare care au condus la complicatii majore.

5. Care sunt, din punctul dumneavoastra de vedere, cunostintele pe care trebuie sa le aiba un medic stomatolog? Considerati suficient ceea ce se invata in timpul facultatii, respectiv a perioadei de rezidentiat?

Medicina dentara este un domeniu in care cunostiintele pe care trebuie sa le aiba un medic nu au sfarsit. Putem invata toata viata noastra, dar va trebui mereu sa aprofundam. Cu siguranta nu putem invata tot in 6 ani de facultate si nici in 3 ani de rezidentiat. La rezidentiat te specializezi doar pe o anumita parte a stomatologiei. Un medic stomatolog poate sa fie bun si eficient, nu poate fi perfect! In ultimii ani au aparut clinici stomatologice care distribuie manoperele pe specializari. Asta inseamna ca sunt medici specialisti care fac doar partea pe care o cunosc cel mai bine in stomatologie. Adica un medic se ocupa de igienizare (detartraj si periaj), altul care practica endodontia (tot ce tine de tratamentul canalelor radiculare dentare), chirurgia (se ocupa de extractii dentare, inserarea implanturilor etc.) si proteticianul (instruit pentru a rezolva probleme ocluzale si confectionarea coroanelor sau a fatetelor dentare). Parodontologul se ocupa de rezolvarea problemelor, cum ar fi:  resorbtia osoasa sau retractii/ infectii gingivale. Ortodontul rezolva problemele legate de ocluzia si pozitionarea corecta a dintiilor. O echipa formata din medici care au cunostiinte si experienta dar si o comunicare perfecta intre ei, pot rezolva cazurile eficient si cu succes!

6. Credeti in dezvoltarea profesionala continua sau considerati ca dupa un anumit numar de ani de practica nu mai este necesara? Apelati la cursuri/seminarii pentru a va informa?

La o parte din aceasta intrebare am raspuns mai devreme. Eu apelez foarte des la cursuri si seminarii si am de castigat din fiecare curs cate ceva. Vreau sa cred ca voi avea timp sa ajung la cursuri si cand voi mai avea 2-3 ani pana ma pensionez. Fiecare medic are de invatat ceva de la un curs avansat. In primii ani din cariera unui stomatolog, daca pleci cu 10% din cunostiintele transmise la un curs la care ai participat si practici pe pacient ce ai invatat, deja esti mai bun decat in ziua anterioara de curs, si atata timp cat practici, nu uiti ce ai invatat!

7. Un medic tanar poate fi mai experimentat/priceput decat unul in varsta? La ce metode ar trebui sa apeleze un medic pentru a cladi increderea pacientilor in el?

Cu siguranta un medic tanar poate fi mai experimentat si priceput decat unul in varsta si cred ca asta se datoreaza tehnologiei. Internetul si cursurile ne ajuta mult in acest domeniu. Trebuie doar sa stii unde sa cauti. Increderea pacientilor la prima vizita o castigi prin tonul si siguranta cu care te exprimi. Fiecare plan de tratament este personalizat. Nu exista cavitati bucale identice, fiecare pacient este unic, implicit si planul de tratament. Dupa a doua vizita la stomatolog, increderea pacientului se castiga prin rezultate. Pacientul nu trebuie sa simta durere, iar rezultatul estetic trebuie sa fie unul impecabil, inca de la prima vizita. O parte din rezultatele functionale sunt observate imediat de catre medic, examinand o radiografie sau un CT (computer tomograf). Cu siguranta pacientul va intelege dupa cativa ani daca rezultatele functionale sunt corecte sau nu, iar increderea in medicul sau va fi diminuata sau accentuata. Nu toate tratamentele stomatologice sunt de lunga durata. Nu ne putem astepta ca o obturatie (plomba) efectuata la un pacient de 18 ani sa fie in aceeasi stare cand acesta va ajunge la varsta de 50 de ani. Materialele se deterioreaza de-a lungul timpului. Nu uitati ca fortele masticatorii sunt cele mai mari forte pe care le produce corpul uman. In timpul masticatiei se exercita o forta cu valori pana la 30 Kg.

8. Stomatologia este un domeniu complex si vast. Care dintre specializarile sale vi se pare de interes si din ce motive?

Toate specializarile au frumusetea lor. Imi place foarte mult protetica si chirurgia. Protetica este un domeniu care contine multe ramuri. In protetica este nevoie de fizica, ca si in domeniul mecanicii. Este necesar pentru un tratament optim sa redistribui corect fortele masticatorii, pentru a preveni probleme. Estetica dentara face parte din protetica. Zi de zi cat mai multi pacienti apeleaza la reabilitarea orala prin fatete dentare. Prin protetica se pot rezolva probleme functionale (masticatie, fonatie, deglutitie, respiratie si estetica). Este foarte importanta ca fatetarea dintiilor sa fie realizata la un pacient cu ocluzie stabila. 

Chirurgia este o specializare complexa. Pentru a deveni un chirurg bun, trebuie sa cunosti foarte bine protetica. Inserarea implanturilor, extractia dintilor inclusi, aditia de os si lift-ul de membrana sinusala sunt unele dintre manoperele efectuate de catre medicii chirurgi. Este o placere sufleteasca sa stii ca ai ajutat un om sa zambeasca din nou. Fara procedurile chirurgicale este imposibil ca un pacient sa aiba dinti ficsi.   

9. Momentan colaborati cu doua clinici medicale. Luati in considerare deschiderea unui cabinet stomatologic propriu? Ce varianta considerati mai oportuna pentru un stomatolog?

 Un om de afaceri de succes mi-a dat un sfat cu 1 an in urma cand discutam despre planul de a deschide propriul meu cabinet si pot spune ca m-a marcat. El mi-a spus asa: “Daca nu-l imbogatesti pe patronul tau, nu face pasul de a porni o afacere, deoarece sunt 2 variante: ori intri in faliment, ori o sa lucrezi o perioada si apoi vei ajunge tot in faliment”. M-am gandit si are dreptate! Ori inveti cativa ani si practici ca si stomatolog pentru a deveni un medic bun, ori incerci sa fii un antreprenor bun. Este imposibil sa le faci pe amandoua in acelasi timp. Am participat la cursuri de managment si antreprenoriat si cu siguranta sunt de folos in relatia medic-pacient, dar si pentru viitor, in cazul in care voi fi antreprenor. Voi continua sa lucrez in continuare ca medic stomatolog, deoarece practic aceasta meserie din pasiune, care nu poate fi descrisa in cuvinte.

Fiecare stomatolog are visul lui. Sunt stomatologi care au deschis cabinet a doua zi de la absolvire si altii care au avut posibilitatea financiara de a deschide un cabinet dar, in schimb, au preferat sa lucreze in alte clinici pentru a capata mai multa experienta si au posibilitatea de a invata de la alti colegi. Daca nu esti antreprenor si medic in acelasi timp, ai posibilitatea de a participa la cursuri internationale si de a te bucura de varsta ta! In opinia mea este imposibil sa fii medic stomatolog si un antreprenor bun in acelasi timp, atat de tanar.

10. Cu siguranta intalniti in practica medicala situatii in care se impune colaborarea interdisciplinara. Care sunt criteriile de care tineti cont cand va alegeti colaboratorii? Ce calitati trebuie sa aiba ei pentru a va castiga increderea?

Cu siguranta rezolvarea unui plan de tratament complex nu poate fi efectuat de un singur medic stomatolog. Colaborarea interdisciplinara este obligatorie. Colaboratorii pe care ii aleg sunt medicii care m-au ajutat sa evoluez sau medici de calitate, cum le zic eu. Am stat langa ei si am vazut rigurozitatea si profesionalismul cu care lucreaza. Am avut noroc, deoarece am fost angajat la o clinica stomatologica cu medici foarte buni, din care multi mi-au fost mentori. Acest lucru l-au demonstrat si cursurile avansate la care am participat.

11. Exista vreun tratament sau interventie pe care v-ati dori sa o incercati in viitor si nu ati reusit inca?

Cu siguranta! Inserarea implanturilor este urmatorul meu pas. In septembrie voi aplica la masterul de implantologie care va dura 2 ani de zile. 

12. Cum va vedeti peste 10 ani pe plan profesional? Care considerati ca au fost cele mai mari realizari din ultimii 10 ani?

Peste 10 ani voi fi un medic mai bun si mai eficient. Sunt inca destul de tanar ca sa ma grabesc si sa privesc atat de departe. Sper ca peste 10 ani, majoritatea prietenilor mei sa-mi fi fost pacienti. Viata este foarte frumoasa si fiecare zi este unica. In ultimii 10 ani au fost foarte multe realizari in viata mea profesionala. Intervalul 18-28 de ani este varsta in care te formezi profesional. Au fost 10 ani de invatat, de participare la cursuri/seminare, de munca… 10 ani frumosi, plini de experiente si amintiri. Am cunoscut multi oameni frumosi si am invatat foarte multe. Sper ca peste 10 ani sa ne intalnim iar si sa va povestesc realizarile pe care le-am avut pana in momentul respectiv. 

Despre Autor

MEDIjobs

MEDIjobs este lider in Romania in domeniul recrutarii din sanatate. Recrutam specialisti medicali din Romania pentru Romania si trimitem oferte de job personalizate catre specialistii care se inregistreaza in platforma noastra. Ofertele trimise sunt bazate pe experienta specialistilor medicali, abilitatile lor, dar si salariul pe care si-l doresc. Procesul de inregistrare este RAPID, USOR si GRATUIT. Creeaza-ti contul astazi.

Facebook Comment