INTERVIU cu asistent șef dentar Marilena Constantin: „Satisfacția de a ajuta la crearea unui zâmbet frumos și sănătos este foarte mare!”

INTERVIU cu asistent șef dentar Marilena Constantin: „Satisfacția de a ajuta la crearea unui zâmbet frumos și sănătos este foarte mare!”

Pe doamna asistent șef Marilena Constantin am întâlnit-o acum patru ani la Clinica Stomatologică Rodenta. Observând dedicarea și profesionalismul dumneaei, am decis să aflu mai multe despre meseria de asistent dentar :

„Am absolvit Școala „Carol Davila” cu specializarea de asistent medical generalist. Înaintea acestei școli, am urmat cursurile de doi ani ale „Școlii de Surori de Cruce Roșie“. De asemenea, am urmat multiple cursuri de „Management în cabinetul dentar” ținute de diverse școli de calificare profesională.

1. Care a fost momentul în care ați știut că meseria de asistent medical este drumul profesional pe care doriți să-l urmați, dar cel de asistent dentar?

Momentul în care am știut că vreau să fiu asistent medical a fost atunci, când, pe baza cunoștințelor acumulate la „ Școala de Surori de Cruce Roșie” am reușit să-i salvez viața mamei mele, care făcuse un infarct.

Cel de asistent de medicină dentară a venit printr-o anumită conjunctură care m-a adus în această clinică în care lucrez de 18 ani. A fost o provocare pentru mine să pun în practică ce am învățat într-un alt domeniu decât cel de medicină internă și totodată să învăț intr-un timp relativ scurt atât de multe instrumente noi, proceduri și materiale folosite în stomatologie. Nu aș fi reușit fără sprijinul și răbdarea celor din clinică!

2. Sunteți o persoană dedicată profesional, cum reușiți să vă organizați programul, mai ales că aveți atribuții de asistent șef?

Eficientizarea timpului acordat atât meseriei de asistent cât și atribuțiilor organizatorice vine o dată  cu experiența acumulată și nu ar putea fi la un nivel maxim fără sprijinul colegilor.  Încerc pe cât posibil să fiu atentă la nevoile celor din echipă, să empatizez cu problemele lor.  Important ,zic eu, este să nu-i tratezi cu superioritate și să nu uiți că succesul tău ca lider depinde și de ei. Trebuie să recunosc că „dublul -rol” pe care îl am în clinică de 10 ani, a însemnat și multe zile în care a trebuit sa funcționez în program fără ore fixe de venire sau plecare. Satisfacțiile profesionale sunt clădite pe sacrificii personale

3. Clinica are o echipă tânără și profesionistă. Cum procedați pentru a colabora?

Colaborarea unitară și cu eficiență maximă, ține într-adevăr de unul  dintre cuvintele-cheie din întrebare, „echipă”,  este ca un angrenaj de roți, dacă una dintre ele funcționează  greșit sau într-o direcție greșită, întregul angrenaj se defectează. Toată echipa are aproximativ aceeași vechime împreună,  peste 15 ani,  acesta poate fi un factor care favorizează reușita în „echipă”. Fiecare își are bine definite atribuțiile, iar atunci când celălalt are nevoie de ajutor, devin sarcini comune și pentru ceilalți. Importanța actului medical bine făcut și mulțumirea pacientului este pe primul loc.

4. La ce modalități apelați pentru a vă ține la curent cu cele mai noi tehnici medicale? Participați la conferințe medicale?

Activitatea medicală necesită o permanentă învățare și informare legată de evoluția științei în domeniul respectiv.  Anual avem cursuri și conferințe la care participăm.

5. Care sunt cele mai mari satisfacții pe care le aveți în calitate de asistent dentar?

Cele mai mari satisfacții ca asistent medical într-un cabinet dentar, este impropriu spus asistent dentar pentru că nu există în România școala de asistenți dentari, au venit odată cu implicarea mea într-un proiect de voluntariat paralel cu jobul meu, în campania de profilaxie dentară la copiii din zonele defavorizate și cei bolnavi de cancer de la Institutul Fundeni, în Primul Cabinet stomatologic mobil din România, al Zânei Merciluță, proiect susținut de Fundația Merci.

Prin zambetul și bucuria acelor copii am înțeles cât de importantă este profilaxia dentară și tratamentul la timp a tuturor problemelor dentare și că tot ceea ce am învățat în acești ani mi-a dat șansa de a ajuta la rândul meu pe alții.

6. Am observat că sunteți foarte implicată în procesul de tratament și recuperare al pacienților, ne puteți povesti un caz care v-a impresionat?

De-a lungul  anilor am întâlnit multe cazuri care mi-au atras atenția în mod special, dar un caz care m-a impresionat a fost cel al unei tinere de 30 de ani, care în urma unui accident rutier ce a favorizat pierderea completă a dentiției, ajunsese într-un stadiu de a deveni purtătoare de proteze mobile la o vârstă foarte tânără, lucru ce i-a creat un disconfort psihic foarte mare, ajungând până la o tentativă de suicid. După 6 luni de la inserția implantelor dentare, i-au fost reconstruite protetic ambele arcade cu lucrări fixe. Nu voi uita niciodată privirea atât de fericita a acelei paciente când s-a văzut din nou zâmbind!

7. Cum vă comportați în calitate de pacient într-un cabinet stomatologic? Efectuați controalele periodice? Cum ar trebui să fie medicul dumneavoastră stomatolog?

Din fericire nu am avut foarte multe probleme stomatologice, dar ca și pacient vin întodeauna cu încredere la controale periodice de rutină, pentru a descoperi eventuale probleme dentare. Medicul meu stomatolog trebuie să fie o persoană calmă, caldă, empatică cu suferința mea și care să-mi explice care sunt problemele pe care le am și soluțiile pe care mi le propune.

8. Care sunt calitățile unui specialist din domeniul stomatologiei din punctul dumneavoastră de vedere?

Calitățile unui specialist stomatolog se evidențiază atunci când pacienții revin cu drag și după ani de zile. Pe lângă profesionalism este nevoie și de o latură umană care să-i dea valoare actului medical.

9. Ce fel de probleme dezvoltă cel mai frecvent pacienții din domeniul stomatologic?

Cele mai frecvente sunt cariile și problemele parodontopate, create ambele de igiena dentară deficitară și de lipsa educației profilactice în acest sens.

10. Ce planuri aveți pe termen lung cu privire la clinica în care profesați și unde vă vedeți în viitor pe plan profesional?

Unul din planurile legate de clinică este proiectul de a mai deschide încă un cabinet, iar atunci responsabilitatea de a-l organiza de la zero este una foarte importantă. În viitor mi-ar plăcea să-mi pot realiza unul din visele mele mai vechi și anume acela de a preda ca și Asistent Formator într-una din Școlile Sanitare.

11. Ce sfaturi puteți oferi unui asistent dentar aflat la început de carieră?

Celor aflați la început de drum în acest domeniu, le spun, că nimic nu e imposibil de învățat, chiar dacă lucrurile par puțin altfel decât au învățat ca asistenți generaliști.  Important este să-și dorească să accepte provocarea așa cum am făcut-o eu cu mulți ani în urmă  și nu regret asta.  Nu-i ușor, dar satisfacția de a ajuta la crearea unui zâmbet frumos și sănătos este foarte mare!

Despre Autor

Daniela Eremia

Pasionată de anatomie și de tot ceea ce înseamnă corpul uman, sunt mereu în căutare de informații și de subiecte interesante pe care le scriu cu mare drag pentru toată lumea.

Facebook Comment