11 sfaturi de comunicare cu copiii daca lucrati pe sectia de pediatrie

11 sfaturi de comunicare cu copiii daca lucrati pe sectia de pediatrie

Copii mari, copii mici, copii activi, copii introvertiti, indiferent de tipul pacientului, asistenta medicala de pe sectia de pediatrie are un rol important in vindecarea acestuia. Cu putin respect, umor si comunicare, aceasta le poate diminua suferinta copiilor internati pe sectia de pediatrie.

Asistentii medicali care lucreaza pe sectia de pediatrie sunt asistenti inregistrati, specializati in ingrijirea pacientilor inca de la nastere pana la adolescenta. Aceste cadre medicale trebuie sa aiba cunostinte temeinice in cresterea si dezvoltarea copiilor, deoarece bolile si problemele de sanatate la copii sunt deseori tratate diferit comparativ cu cele ale adultilor.

Deoarece pacientii lor sunt mult mai tineri, asistentii de pe sectia de pediatrie formeaza adesea relatii puternice cu ei in moduri diferite decat ar face-o cu pacientii adulti – jucand jocuri cu acestia, tinandu-i de mana in timpul procedurilor dure, comunicand cu ei etc.

Desi unele sarcini sunt similare cu cele pe care le-ar indeplini intr-o unitate de asistenta medicala pentru adulti, asistentele care lucreaza cu copiii trebuie sa isi indeplineasca sarcinile cu mai multa grija si atentie sporita. Asistentii de pe sectia de pediatrie au o influenta mai mare asupra viitorului pacientului – de la crestere si dezvoltare, la promovarea sanatatii sale.

O comunicare eficienta este esentiala nu numai pentru ingrijirea pacientilor pe sectia de pediatrie, ci este principalul instrument al furnizorului de asistenta medicala pentru transmiterea respectului, empatiei si compasiunii fata de pacienti si de familiile acestora.

Implicarea pacientilor in discutii este foarte importanta in procesul de vindecare, de aceea, asistentii medicali care lucreaza pe sectia de pediatrie ar trebui sa comunice cu acestia nu numai despre starea lor fizica, ci si despre starea lor psihica. Implicarea copilului trebuie sa fie constienta si deliberata.

Iata 11 sfaturi de comunicare cu copiii daca lucrati pe sectia de pediatrie:

1. Aflati numele copilului inainte

O adresare prietenoasa poate ajuta la crearea unei relatii benefice cu copilul care se afla in suferinta. Inainte de vizita initiala, asigurati-va ca stiti numele complet al pacientului pana veti intra in salon. 

Pentru a va apropia si mai mult de acesta si a-l indemna sa comunice, verificati care este numele preferat al copilului, in cazul in care acesta are prenume multiplu. Pentru a va simti aproape, adresati-va intotdeauna pacientului si membrilor familiei pe nume, chiar daca acest lucru presupune sa aveti o memorie buna si sa va documentati inainte.

2. Este important sa va prezentati

Copiii se vor simti mai confortabil si vor dori sa comunice daca va veti purta cu acestia ca si cand ati fi o persoana cunoscuta si nu un cadru medical de care sa le fie teama. Asadar, de fiecare daca cand intrati in discutie cu un pacient, este bine sa va prezentati si sa il asigurati ca aveti intentii bune.

Dupa introducerea si prezentarea necesare, este indicat sa acordati timp pentru ca pacientul si/sau parintii sa vorbeasca despre motivul prezentei la spital. Este important sa ii lasati sa isi exprime preocuparile fara a-i intrerupe.

3. Coborati fizic la nivelul pacientilor

In momentul in care doriti sa interactionati cu copiii, pentru a le diminua si cea mai mica teama, coborati fizic la nivelul ochilor acestora. Luati un scaun sau stati langa ei pe pat. Acest lucru demonstreaza ca ii ascultati, ceea ce ii face mai cooperanti si se vor simti confortabil in prezenta cadrelor medicale.

4. Zambiti-le  

Acest lucru este deosebit de important atunci cand ii intalniti pe pacientii de pe sectia de pediatrie. Zambetul si o atitudine pozitiva ii vor face sa se simta in siguranta si vor comunica mult mai usor cu cadrele medicale.

Citeste si: Care este rolul empatiei în medicină

5. Acceptati prezenta parintilor

Unele proceduri si tratamente sunt dureroase si le creeaza o stare de disconfort copiilor, de aceea este important pentru acestia daca sunt sustinuti de parinti si de cadrele medicale. Astfel, atunci cand se poate, acceptati prezenta parintilor in salon si comunicati deschis cu acestia. Daca sunteti asistent medical pe sectia de pediatrie este indicat sa utilizati o abordare centrata pe familie, ceea ce inseamna ca includeti, implicati si comunicati cu toti membrii familiei impreuna cu pacientul.

6. Sinceritatea este apreciata 

Copiii, ca si adultii, apreciaza daca sunt abordati direct, primind informatiile mult mai usor, daca acestea sunt adevarate. Dorinta copilului de autonomie variaza de la copil la copil, in functie de varsta acestuia, nivelul de dezvoltare si de personalitatea sa. 

Insa, daca observati ca pacientul doreste sa stie totul despre starea sa, despre progres si despre ce va urma sa se intample, incercati sa comunicati cu acesta. Chiar daca sunt unele lucruri care l-ar durea, daca si parintii sunt de acord, fiti sincera cu pacientul.

Explicarea a ceea ce urmeaza sa se intample ajuta pacientul sa faca fata problemei de sanatate. Majoritatea pacientilor au dificultati in a-si da seama cu exactitate ce urmeaza sa se intample cu ei, indiferent daca sunt copii sau adulti. Cu cat planul de tratament este mai complex, cu atat mai mare este provocarea de a fi sigura ca pacientul sau parintele il inteleg cu adevarat.

7. Evitati sa ridicati tonul vocii

Copiii urasc sa fie certati sau sa li se vorbeasca pe un ton apasat. Avand un astfel de comportament, nu faceti decat sa le creati o stare de frica, ceea ce va duce la o lipsa de implicare in discutiile cu cadrele medicale. 

Chiar daca un pacient a facut ceva gresit, a provocat o problema fara sa vrea, incercati sa remediati situatia si sa-i explicati ce s-a intamplat, fara sa tipati la acesta.

Intelegerea si gestionarea asteptarilor sunt importante, de aceea este adecvat sa intrebati atat pacientul, cat si parintele despre asteptarile pe care le au in ceea ce priveste controlul sau spitalizarea.

8. Solicitarea intrebarilor

Intrebarea clasica: „Aveti intrebari?” adresata in timp ce va ridicati in picioare si va indreptati spre usa nu este cel mai eficient mod de a-i face pe pacienti sa comunice. Este indicat sa formulati aceasta intrebare mai prietenos, in timp ce ramaneti asezata langa pacient sau parinti. 

Cuvintele pe care le alegeti au un impact foarte mare asupra pacientilor si asupra relatiei dintre cadrele medicale si acestia. Desi exista multe fatete ale modului in care comunicati cu pacientii, cuvintele pe care le folositi pentru a transmite mesajul sunt critice si influenteaza modul in care este primit acesta de catre pacienti.

9. Comunicarea bidirectionala este importanta 

Comunicarea trebuie sa fie bidirectionala, nu un monolog sau un exercitiu de tip intrebare-raspuns. Acordati o atentie deosebita comunicarii bazata pe protocol, chiar daca este o serie rigida de intrebari predeterminate. 

Chiar daca sunteti nevoita sa ii adresati acele intrebari clasice, incercati sa sustrageti raspunsurile de la pacient printr-o conversatie relaxata si deschisa. 

10. Folositi-va de empatie

In cazul asistentelor medicale de pe sectia de pediatrie, empatia este definita cel mai bine ca fiind capacitatea de a recunoaste emotiile traite de un pacient sau de parinte. Daca detineti aceasta caracteristica va va fi mult mai usor sa creati relatii cu pacientii si sa comunicati cu acestia.

11. Folositi informatiile pe care vi le ofera

Aceasta tehnica implica repetarea unui cuvant sau a unei expresii semnificativa pe care pacientul a spus-o. Este deosebit de utila atunci cand un pacient v-a vorbit despre sentimentele sale. Este o tehnica sigura prin faptul ca nu oferiti o interpretare, ci pur si simplu indicati ca ati auzit ce anume a spus pacientul si, cel probabil, astfel il veti face pe el sa o detalieze.

De asemenea, clarificarea informatiei primite este un nivel de abilitate mai mare decat reflectarea si este utila in cazul comunicarii cu pacientii de pe sectia de pediatrie. Acest lucru presupune reeditarea sau definirea a ceea ce pacientul a spus. Clarificarea poate ajuta pacientii sau parintii sa-si recunoasca si sa-si inteleaga sentimentele, simtindu-va aproape.

Crearea unei relatii bune cu pacientii este foarte importanta, indiferent daca sunteti asistent medical pe sectia de pediatrie, de adulti sau un alt tip de profesionist din domeniul sanatatii. Compasiunea si respectul fata de pacientii de toate varstele reprezinta o piatra de temelie a ingrijirii medicale adecvate.

Citeste si: Cum să gestionezi conflictele cu pacienții sau aparținătorii, în calitate de asistent medical

Despre Autor

Mihaela Badiceanu

Iubeste să scrie. Pasiunea ei pentru scris se datorează și dorinței de a cunoaște și înțelege cât mai multe domenii, în special cel medical. Face acest lucru pentru a le oferi informații utile celor din jur, fapt ce îi oferă o satisfacție enormă. Motto-ul ei este „Dăruind vei dobândi” (Steinhardt).

Facebook Comment