Cauzele care fac relatia medic-pacient deficitara

Cauzele care fac relatia medic-pacient deficitara

Relatia medic-pacient are ca valori de baza respectul, confidentialitatea si increderea. Atingerea acestor obiective este primul pas pentru reusita terapeutica. Chiar daca in mod normal comunicarea este un element simplu si natural, uneori poate fi deficitara, mai ales atunci cand persoana respectiva este suferinda. Prin intermediul comunicarii se consolideaza increderea, iar medicul isi poate culege informatiile necesare pentru a pune un diagnostic corect. Pacientul trebuie sa prezinte medicului simptomele pe care le are in mod obiectiv, iar daca are intrebari sau nelamuriri sa si le prezinte in mod natural.

Atunci cand sunt “dezechilibre” intre aceste elemente pot aparea
frustrarile si  acuzarile.

Exista mai multe tipologii de pacienti, in functie de
personalitatea fiecaruia, insa impactul pe care-l au asupra compliantei
medic-pacient este destul de mare, ducand uneori la diagnostice eronate.

Sunt persoane carora le place sa se documenteze foarte mult pentru
fiecare simptom aparut, inainte de a se prezenta la medic. De altfel sunt
foarte predispusi in a-si asocia o alta simptomatologie si a prezenta acele
aspecte medicului. Este dificil pentru cadru medical, pentru ca acesta trebuie sa faca diferenta intre simptomele reale si cele asociate. Acestia au tendinta de a se contrazice cu medicul si de a se autodiagnostica, facand din ce in ce mai greu diagnosticul diferential. Ceea ce trebuie stiut este ca scopul unui medic este acela de a oferi solutii terapeutice adaptate fiecarui pacient in parte si pentru patologia respectiva si in niciun caz nu va oferi alternative care sa nu se apropie de rezultatele dorite sau care sa puna in pericol viata. Aceasta tipologie necesita multa rabdare, pentru ca au nevoie de argumente solide pentru a le castiga increderea.

Exista persoane care nu acorda importanta tratamentului urmat
acasa sau celorlalte patologii asociate si astfel creaza confunzii. Pentru a
pune un diagonstic corect si eficient este nevoie ca doctorul sa beneficieze de “scurtul istoric” medical al fiecarui pacient.  Medicamentele pot avea
reactii adverse sau pot interactiona cu alte clase farmaceutice, potendandu-le sau anulandu-le efectul. Fiecare patologie are o simptomatologie specifica si determinari secundare, de aceea este destul de important prezentarea detaliata medicului.

Mai exista persoane care “omit” in mod voit anumite aspecte,
conducand medicul pe o pista gresita in punerea diagnosticului. Sinceritatea este potentata de confidentialitate. Pacientul are obligatia de a prezenta detaliile care l-au adus la un consult, indiferent de natura acestora: BTS, consum de substante ilegale. Prima obligatie a medicului, intr-un astfel de caz, este de a trata patologia respectiva si de a pastra confidentialitatea, pana in momentul in care considera ca pacientul respectiv poate pune in pericol in tert (atunci trebuie sa anunte).

Un diagnostic corect si un tratament eficient au ca baza o relatie medic-pacient solida, bazata pe incredere, respect si sinceritate.
Medicul trebuie sa-si concentreze intreaga atentie asupra pacientului si sa  adopte o atitudine care sa-l faca sa se simta confortabil, iar pacientul trebuie sa poarte un dialog cat mai deschis si sa ia in considerare sfaturile unei persoane specializate in domeniu.

Despre Autor

Raluca Ioana Marin

Studenta la Medicina, anul VI, incerc sa combin utilul cu placutul. Am un "job" full time la facultate si un job part-time, aici la MEDIjobs. Pasiunea pentru scris am descoperit-o de cativa ani si incerc sa o valorific ori de cate ori am ocazia. Chiar daca timpul nu este cel mai bun prieten al meu, prin munca si sacrificii poti reusi ce ti-ai propus.

Facebook Comment